Seven Habits of Highly Effective People-Ingin berjaya dalam Pelajaran dan Peperiksaan

MENARIK MENGENAI KEJAYAAN ...UNTUK PELAJAR LEPASAN SPM (SIJIL PELAJARAN MALAYSIA ATAU STPM (SIJIL TINGGI PELAJARAN MALAYSIA) ATAU DIPLOMA

PROMOSI MENARIK KEMASUKKAN PELAJAR KE KOLEJ DAN UNIVERSITI
     1.    Kemasukkan Pelajar ke peringkat Sarjana Muda di:
a.     Al Madinah International University
b.    Asia E University

         2.    Kemasukkan Pelajar ke peringkat Diploma di:
a.    Al Madinah International University
b.    KFCH International College
c.    Asia E University
(Jika berminat untuk mendapatkan khidmat nasihat untuk menjadi Mahasiswa/ Mahasiswi dalam program diploma dan sarjana muda yang ditawarkan sila lihat dalam website http://msuintake.blogspot.com atau hubungi/sms amran 012 3791 871 @ 017 68 42 836)

UNTUK DAPATKAN SURAT TAWARAN DAN PINJAMAN 
PENGAJIAN SEGERA SILA HUBUNGI:

NAMA : AMRAN

TEL : 012-379 1871 atau 017-6842 836

Email: azusaresources@gmail.com


Sesiapa yang Berminat untuk mendapat surat tawaran 
diminta untuk mesej SMS NAMA PENUH, DAN NAMA KURSUS DIPLOMA atau SARJANA MUDA, ALAMAT EMAIL JIKA ADA  yang hendak diambil,kepada En AMRAN TEL : 012-379 1871 atau 017-6842 836. Anda juga boleh menghubungi En AMRAN, TEL : 012-379 1871 atau             017-6842 836.


Sebarang pertanyaan mengenai kemasukkan ke KOLEJ ATAU UNIVERSITI bolehlah menghubung En AMRAN, 012-379 1871 atau       017-6842 836 atau email ke azusaresources@gmail.com untuk perbincangan selanjutnya


Ingin berjaya dalam pelajaran?
Ingin mendapatkan suatu cara belajar yang efektif dan       mudah ? Berikut ini adalah 7 (tujuh) langkah yang dapat     anda lakukan dan kembangkan sendiri yang diterjemahkan daripada buku Seven Habits of Highly Effective People    karangan Stephen R. Covey.
 
1. Bertanggung jawab pada diri sendiri. 
Tanggung jawab merupakan salah satu kayu pengukur       sama ada anda sudah mulai berusaha menentukan sendiri   keutamaan, waktu dan sumber-sumber yang                        boleh dipercayai dalam mencapai kejayaan belajar.
 
2. Berikan tumpuan terhadap nilai dan prinsip yang anda percaya. 
Tentukan sendiri mana yang penting bagi anda. Jangan biarkan rakan atau orang lain menentukan apa                          yang penting untuk anda.
 
3. Dahulukan mana yang penting. 
Lakukanlah dulu keutamaan-keutamaan yang telah anda     tentukan sendiri. Jangan biarkan orang lain                         atau hal lain menggangu apa yang telah anda tetapkan.
 
4. Anggap anda berada dalam "win-win situation".           Anggaplah rakan anda yang banyak membantu dalam         belajar bersama dan banyak memberikan idea baru dalam   melakukan tugasan, juga sebagai saingan anda dalam kelas. Dengan cara begini, anda akan selalu terdorong untuk     melakukan yang terbaik (do your best) di dalam kelas. 
 
5. Fahami orang lain, maka mereka akan memahami anda. Ketika anda membincangkan suatu masalah akademik      dengan guru, misalnya menanyakan tentang nilai matematik atau meminta tambahan waktu untuk menyiapkan kerja,      tempatkan diri anda sebagai guru tersebut. Cuba tanyakan pada diri anda, apakah alasan yang paling sesuai untuk       diberikan ketika berada dalam posisi guru tersebut.
 
6. Cari penyelesaian yang lebih baik. 
Apabila anda tidak memahami tajuk yang diajarkan pada     hari ini, jangan hanya membaca ulang bahan tersebut.        Cuba cara lain pula. Misalnya, bincangkan tajuk tersebut      dengan guru, rakan, kelompok belajar atau dengan guru     pembimbing (mentor) kamu. Mereka akan dapat membantu anda untuk memahami tajuk itu dengan lebih baik.
 
7. Cabar diri sendiri secara berkesinambungan. 
Dengan cara ini, belajar akan terasa mengasyikkan, dan     mungkin anda mendapatkan idea-idea yang cemerlang.
 
Semoga 7 (tujuh) langkah ini dapat membantu anda belajar secara efektif dan berjaya dalam pelajaran. 
 
-abufiras-


Terbaru Lebih lama

نموذج الاتصال